Ortodontik Tedaviye Yeni Başlayanlar

Ortodontik Tedaviye Yeni Başlayanların Dikkat Etmesi Gerekenler

Ortodontik tedavi sürecinde vakanın durumuna, bozukluğa sebep olan nedenlere ve isteklerine bağlı olarak farklı apareyler kullanılır. Bu süreçte diş teli olarak bildiğimiz sabit ya da çıkarılabilen apareyler kullanılabilir. Ortodontik tedaviye yeni başlayanlar için bu apareylerin kullanımı birçok soruyu da beraberinde getirmektedir. Ortodontik tedavi süreci, hijyene önem verdiğiniz ve doktorunuzun tavsiyelerine eksiksiz uyduğunuz sürece rahatça tamamlayabileceğiniz bir süreçtir. Sadece bazı davranışları alışkanlık haline getirmeniz ve asla ihmal etmeden uygulamak gerekmektedir.

Ortodonti Tedavisinde Kaçınılması Gerekenler Nelerdir?

Ortodontik tedaviye yeni başlayanlar İstanbul genellikle doktorlar tarafından kendilerine önerilen bazı önlemleri dikkate almamakta ya da unutmaktadır. Özellikle tedaviye başlanılan ilk hafta bu yeni alışkanlıkların edinilmesi zor olabilmektedir. Kişiler bu süreçte, yemek yeme alışkanlıklarına daha fazla dikkat etmek zorunda kalabilirler. Ağız hijyeni konusunda ekstra önlemler almaları gerekebilir. Fakat bu önlemler bir süre sonra alışkanlığa dönüşeceği için kişinin günlük rutini haline gelecek ve tedavi sürecini rahat geçirmelerine yardımcı olacaktır. Ortodonti tedavisine başlayanların dikkat etmesi gereken en önemli konu ağız hijyeninin etkin bir şekilde sağlanmasıdır.

1- Sabit Apareyler Kullananlara Tavsiyeler:

Estetik Kaygılar: Özellikle erken yaşta yapılan ortodontik tedavilerde diş teli, braketlerle dişlere sabitlenebilir. Bu noktada hatırlanılması gereken bunun yalnızca geçici bir dönem olduğu ve braketlerden sonra güzel bir gülümsemeye sahip olacağınızdır. Sabit apareyleri kullanmaya başladığınız ilk bir hafta kendinizi pek iyi hissetmeyebilir; gülümsemekten kaçınabilirsiniz. Bu durumun geçici olduğunu kendinize hatırlatmak, tedavi sonucunda sahip olacağınız harika gülümsemeyi düşünmek, özgüveninizi yüksek tutmanıza yardımcı olacaktır.

Ağrı: Tedavisine braketlerle başlayan birçok hasta tedavinin ilk haftasında diş ve diş etlerinde hafif bir ağrı hissedebilir. Dişe yapıştırılan braketler, dişlerin hizalanması için dişe baskı uygular. Bu ağrıyı hissetmenizin nedeni budur. Ağrı hissi genellikle teller takıldıktan dört-beş saat sonra başlar ve tedavinin üçüncü ya da dördüncü gününde geçmesi beklenir. Ağrının şiddeti; ağrı eşiğine, diş yapısına ve uygulanan tedaviye göre değişebilir. Fakat bu süreç sanılanın aksine daha kolay atlatılır ve hayat kalitesini düşürmemektedir. Ortodonti uzmanınız bu durumu öngörerek size ağrı kesici önerebilir. Ağrı kesicinizin yetersiz gelmesi ya da ağrının rahatsız edici boyutlara ulaşması durumunda yeniden ortodonti uzmanınızla görüşebilir ve uygun çözüm yollarını konuşabilirsiniz.

Yemek-İçme: Sabit telleri kullanacağınız süre boyunca dikkat etmeniz gereken en önemli konuların başında yeme-içme gelir. Sabit teller yemek yerken çıkarılmaz; tedavi süresince ağzınızda kalır. Dolayısıyla yediğiniz bazı yiyeceklerden dolayı zarar görebilir ya da sizi rahatsız edebilirler. Bu yiyeceklerin başında sert yiyecekler, sakız ve kuruyemişler gelmektedir. Aynı zamanda asitli ve şekerli yiyecekler tüketmek de tellerinize zarar verecektir.

Ortodonti Tedavisinde Kaçınmanız Gereken Yiyecekler:

• Elma, havuç, ayva gibi sert meyveler
    • Kuruyemişler
    • Genel olarak asitli ve şekerli içecekler
    • Sakız
    • Tedaviye yeni başlayanların ilk haftada dürüm, pizza gibi kalın hamurlu yiyecekleri keserek yemeleri ve zeytin, hurma gibi çekirdekli yiyeceklerin çekirdeklerini önceden çıkarmaları tavsiye edilir.

Ağız bakımı: Ortodonti tedavisine başladıysanız dişlerinizin bakımına her zamankinden fazla önem vermeniz gerekir. Diş tellerinin arasında kalan yemek artıkları bakteri oluşumuna neden olabilir. Dişlerinizi sabah-akşam ve yemeklerden sonra fırçalamaya özen göstermelisiniz. Dişlerinizi fırçalarken hassas davranmak için ortodontik diş fırçalarını ve dişlerin aralarını etkin bir şekilde temizlemenize yardımcı olan ara yüz fırçalarını kullanabilirsiniz.

Mum Kullanımı: Daha önce “ortodonti mumu” kavramını duymamış olabilirsiniz. Fakat ortodonti tedavisine başladığınız anda ilk ihtiyaç duyacağınız malzemelerden biri de mum olacaktır. Diş teline alışana kadar, ilk bir hafta braketler dudak ve yanak içlerinde batmalara neden olabilir. Ortodontik mumları bu bölgelerdeki braketlerin üzerine yapıştırarak batmaları ve rahatsızlıkları engelleyebilirsiniz.

2- Çıkarılabilir Aparey Kullananlara Tavsiyeler

Günümüzde, ortodonti tedavisinde yeni nesil şeffaf plaklar da kullanılmaktadır. Bu plaklar çıkarılıp takılabildiği için yetişkinler tarafından daha çok tercih edilmektedir. Çıkarılabilir apareyler, siz kullandığınız sürece dişlerinizi düzeltir. Etkili olabilmesi için günde 21-23 saat kullanılması tavsiye edilir.

• Sabit apareylerin aksine şeffaf plakalar yeme-içme esnasında çıkarılır. (Sadece su içerken ağızda kalabilir.)
    • Her çıkarıldığında yumuşak diş fırçası ile temizlenmeli ve hijyenik bir kutuda saklanmalıdır.
    • Her yemek sonrasında, plaklar takılmadan önce dişler iyice fırçalanmalı ve diş ipi ile temizlenmelidir.

Bu davranışları alışkanlık haline getirdiğiniz sürece hiçbir sorun yaşamadan ortodonti tedavinizi tamamlayabilirsiniz.